Egy 24 éves fiatal víziója

1872-ben a fiatal mérnök, Giovanni Battista Pirelli létrehozta a Pirelli & C. céget Milánóban. Mindössze 24 éves korában Pirelli pontosan előre látta, hogy egy hatalmas ipar jövője függ majd nagymértékben egy bizonyos rugalmas anyagtól, amelyet guminak neveznek. 1879-ben a gyár elkészítette az első szigetelt távíró kábelt. Később olyan termékekkel bővítette ki termékkínálatát, mint a szállítószalagok és kerékpárbelsők, 1886-ban pedig kifejlesztett egy technológiát a víz alatti távíró kábelek előállításához.

Ugyanúgy, mint sokan mások az iparágban, a Pirelli első gumiabroncsai is a kerékpárokhoz készültek: 1890-ben Piatra dobták a milánói modellt. További 11 év előkészület után az új évszázad kezdetén a cég bemutatta első, Ercole nevű autógumiját. Pirelli látnok volt, ugyanis rájött arra, hogy a jó ötleteket nagyban kell megvalósítani, a terméket pedig a megfelelő környezetbe kell helyezni. Ezérthát részt vett a versenysportok reklámozásában, amelyek mindig is óriási népszerűségnek örvendtek Olaszországban.

Pirelli-1-01

A Pirelli sok ralin vett részt – gyakorta sikeresen

Versenyekhez való termelés

A márka megszerezte elsõ sporteredményeit, például a 1907-es Peking-Párizs rali gyõztese volt. A Pirelli gumival felszerelt Ferrari és Alfa Romeo kocsik a rali és a versenysport sikerének szimbólumaivá váltak, olyan híres vezetők bíztak bennük, mint Tazio Nuvolari, Alberto Ascari vagy Juan Manuel Fangio.

Pirelli ugyanolyan látványos karriert folytatott külföldi tevékenységei során is. Fiaival, akiket Pirelli bevezetett a sikeres üzletébe, további üzemeket nyitottak Európában és azon túl. Az első külföldi gyár 1914-ben épült meg, Katalóniában. Ezt 1920-ig több üzem követte Görögországban, Törökországban, Németországban, valamint Brazíliában és Argentínában. A cég látványos terjeszkedése az autóipar fejlődésének és tömeges népszerűségének, valamint a gumi iránti óriási keresletnek köszönhető, amelyet világszerte számtalan iparágban használtak.

Találmányháború a Michelinnel

A gumiabroncsok még mindig a milánói vállalat fő produktumai voltak. Ennek technológiai fejlődése hibátlanul haladt. 1927-ben a Pirelli piacra dobta a világ első diagonál gumiabroncsát, a Superflex Stella Biancát. Közvetlenül a második világháború után bemutatta az első szövetszálas gumiabroncs modellt, a Cinturato CF67-et. A későbbi évtizedekben az olasz cég a versenytárs Michelinnel együtt különféle találmányokkal és újításokkal foglalatoskodott. A francia diadalmak után (amelyek minden új fejlesztés után új lendületet adtak az iparágnak), az 1980-as években az olaszok remek pozícióba kerültek, mivel a Pirelli mérnökei látrehozták az alacsony profilú gumiabroncsot.

A viharos 1930-as évek és a második világháború után az olasz társaságnak időre volt szüksége a legyengült vállalkozás újjáépítéséhez. Már a háború előtt megérezték Mussolini romboló politikájának hatásait, ám a háború vége után az egész olasz gazdaságot érintő problémákkal szembesültek. Az infláció, a munkanélküliség és a politikai destabilizáció nemcsak a gumiabroncs-ipart bénította meg.

Befektetési találatok és hiányosságok

Míg Olaszország válságban volt, a Pirelli egy a későbbi nemzetközi bővítési tervhez kapcsolódó „ellentámadást indított”. Az 1950-es években a cég új üzemeket nyitott Kanadában, Franciaországban, Görögországban és Törökországban. A következő évtizedben úgy döntöttek, hogy további kontinensre terjeszkednek, befektettek egy perui és egy ausztrál üzembe. Nem volt szerencséjük azonban a piaci versenytársak összefonódásai és felvásárlásai során. A Dunloppal való, 1970-es években kezdődő együttműködés mindössze csak egy évtizedig tartott. Egyik félnek sem okozott csalódást, amikor véget ért a szövetség. Később a Pirelli részt vett egy keserű és végülis sikertelen vitában a Bridgestone-nal, a tét az amerikai Firestone cég volt. Még nagyobb vereséget szenvedtek a német érdekeltségű Continentallal való egyesüléssel kapcsolatos tárgyalások során. Nem csak az egyesülést nem sikerült elérni, hanem az eljárással kapcsolatos szerencsétlen döntések eredményeképpen a Pirelli gyakorlatilag a csőd szélén találta magát.

Mindezek mellett az olasz cég már sokkal sikeresebb volt a Metzeler márka megvásárlásakor, amely megerősítette pozíciójukat a motorkerékpárgumi-piacon, valamint az Armstrong Tire Co. felvásárlása is erős alapot biztosított az Egyesült Államok piacán. Az 1990-es évek második felében végül stabilizálódott a Pirelli helyzete. A gumiabroncsok értékesítése gyors ütemben növekedett Európában, a cég nem mellesleg pedig a világ egyik vezető optikai kábel gyártójává vált. (2005-ben a Pirelli műveleteinek egy részét eladta a Goldman Sachsnak, akik a Prymsian nevet vették fel.) A 21. század közeledtével a Pirelli bemutatta a forradalmian új MIRS robotizált gyártási rendszert, amelyet először a nagy teljesítményű gumiabroncsok előállításához használtak, majd a run-flat gumikhoz is (Eufori@ modell), amely lehetővé tette a folyamatos vezetést defekt vagy zéró légnyomás esetén is.

MIRS rendszert használó „mini gyárak” nyíltak Németországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is. 2005-ben a Pirelli már első kínai üzemének megnyitását ünnepelte, amelyet további helyszínek átadása követett Romániában és Oroszországban.

Gumiabroncsok és a szépségeszmény

Napjainkra az olasz cég a gumabroncs-piac ötödik legnagyobb szereplője, ám a Pirelli nem csak gumikkal foglalkozik. A Volkswagen Golf rajongók minden bizonnyal jól emlékeznek a Golf 1983-as első generációs GTI Pirelli kiadására. Hasonló, Pirelli márkájú kiadások jelentek meg 1999-ben és 2007-ben is.

Az olasz cég híres éves naptára is figyelmreméltó azok számára, akik érdeklődnek a női nem szépsége iránt. A majdnem fél évszázados, legendás kiadvány nemcsak popkultúra-ikon lett, hanem a különböző szociológusok és a kutatók témája is. Az utóbbiak azt állítják, hogy ez az a félmeztelen nőket tartalmazó naptár, amely meghatározta és dokumentálta a szépség eszméjét. A Pirelli egyértelműen folytatni kívánja ezt a tevékenységét is.

Galéria

Pirelli-2-01

Pirelli-3-01

Pirelli-4-01
Pirelli-5-01
Pirelli-6-01
Pirelli-7-01
Pirelli-8-01
Pirelli-9-01
Pirelli-10-01
Pirelli-11-01
Pirelli-12-01
Pirelli-13-01
Pirelli-14-01
Pirelli-15-01
Pirelli-16-01
Pirelli-17-01
Pirelli-18-01
Pirelli-19-01
Pirelli-20-01
Pirelli-21-01
Pirelli-22-01
Pirelli-23-01
Pirelli-24-01
Pirelli-25-01
Pirelli-26-01
Pirelli-27-01