Ez a történet szól arról, hogyan jött létre a Kleber tyres.

1901-ben az amerikai BFGoodrich cég létrehozott egy gyárat a francia Colombes városában. A híresztelések szerint a cég igazgatója, Mr Work akkor döntött úgy, hogy felépíti az üzemet, amikor egy Párizs körüli elárasztott régión hajózott át bárkájával.

Ez a francia leányvállalat 1910. július 13-án kezdte meg működését, az első gumiabroncsot pedig  1911. december 8-án állították elő. Bár hivatalosan a Kleber márka további három évtizedig nem jött létre, ez volt az első jelentős dátum a vállalat történetébe, valamint ekkor gyártották le első gumiabroncsukat is.

Kleber-1-01

A Kleber logója

1927-ben a Colombes gyár számos árucikket termelt a gumiabroncsok mellett. Ide tartoztak olyan más gumitermékek, mint például az erőátviteli szíjak, a tömítések, a gépalkatrészek és más egyéb eszközök.

Az autógumik fejlődése

Az 1930-as években a Colombes üzem eredeti gumiabroncsokat készített Chambord és Versailles autókhoz. 1935-ben bemutatták első terepjáró-, valamint jellegzetes fehérfalú gumiabroncsaikat, amelyek akkoriban az elegancia megtestesítői voltak.

A cég főnökei szerencsére nem feledkeztek meg a termékek megfelelő reklámozásáról sem. A posztereken a gyönyörű nők mellett kutyákat is szerepeltetett a cég, termékeik szimbolizálására. Ezeket a „gumiabroncs kutyákat” nagy gonddal választották ki. A fehérfalú gumiabroncsokat népszerűsítő poszteren például egy büszke agár pózolt, míg az univerzális modellt egy német juhászkutya képviselte.

Honnan jött a Kleber név?

A második világháború után a francia cég meglazította kapcsolatait a BFGoodrich vállalattal.. Ez egy Colombesből Párizsba való költözést is magába foglalt, ahol új székhelyet találtak, a Kléber sugárúton. Mivel a cégnek új névre volt szüksége, a cím egy részét kezdték el használni. A vállalat teljes neve ugyan Pneumatiques, Caoutchouc Manufacture et Plastique Kleber-Colombes volt, de leginkább csak Kleber-Colombes néven ismerték. Ebben az időben egy új, kék - narancssárga hátterű logót is terveztettek a cégnek.

Növekvő hírnév Kleber France számára

Mindössze két évvel a változások után, a Kleber-Colombes márka első gumiabroncsa a francia piacon debütált. Ez egy hógumi volt, amelyet Ours Blanc, vagy másnéven „Fehér Medve”-ként ismerünk, ezenfelül pedig volt még egy önálló modelljük, tehergépjárművek számára. A gumiabroncs egyik legszembetűnőbb tulajdonsága azonban a névadó fehér medve képe volt egy hófödte jéghegy előtt.

Szerencsére a modell sikeresnek bizonyult, különösen a szállítócégek körében. Egy vállalat, a Le Petit tejüzem, minden szállítóeszközére ezt a gumit szerelte fel.

Az Ours Blanc gumiabroncs 1950-ben további ismertségre tett szert, amikor Maurice Herzog, a Kleber egyik alkalmazottja egy francia expedíciót vezetett a Himalájában. Június 3-án elérte az Annapurna 8,078 méter magas csúcsát. A csúcson Herzog a francia tricolort, a hegymászó klubjának zászlaját és a Kleber-Colombes színeit viselte. Csodálatos teljesítményét világszerte megjelentették a magazinok. A francia cég nem is tudott volna ennél jobb reklámot elképzelni.

Elnöki csodálat

A Kleber 1951-ben vált igazán ismertté, a gumiabroncs-ipar fejlődéséhez létfontosságúan hozzájáruló lényeges találmányával. A Párizs Motor Show alatt maga Rene Coty elnök előtt, a cég mérnökei bemutatták az első légkamrával felszerelt gumiabroncsot.

Ez különösen nagy érdeklődésnek örvendett, legfőképpen, mivel a cég bemutatta, hogy az új gumiabroncs-modell még akkor sem lyukad ki, ha azt szöggel próbálják átszúrni. Az elnök maga is részt vett ezeken a teszteken, és sokáig nem tudta elrejteni a megdöbbenését.

Később, 1968-ban a cég befejezte a párizsi márka nevének kutatását, végül egyszerűen eldobták a cím Colombes részét. Azóta Kleber néven ismertek. Az új név alatt elsőnek piacra dobott modell a Boxer gumiabroncs volt, amivel a francia cég visszatért ahhoz a hagyományhoz, hogy termékeit kutyákkal reklámozza. E termék neve nem hagy minket kétségben afelől, hogy melyik fajtát választották a promótálásra.

További sikerek

A Kleberben 1980-ban tulajdonosváltás történt. Több évtizeden keresztül függetlenül működtek, míg végül a vezetők úgy nem döntöttek, hogy kapcsolatba lépnek a franciaországi Michelinnel - a mai napig erős a kapcsolat a két cég között.

Egy évvel később a Kleber jelentős győzelmet aratott egyéb gumiabroncsokkal szemben (köztük a Michelin gumikkal), a Rali-világbajnokságon. A híres, női versenyző, Michèle Mouton Kleber gumiabroncsokkal felszerelt Audival nyerte meg a San Remo ralit. A versenyző további három győzelmet aratott a szezonban, a teljes rangsorban pedig második helyezést ért el.

Az 1990-es évek közepén a francia márka sikerszériája folytatódott, ezúttal együttműködési megállapodást írtak alá a Renault autógyártóval, ahova a Kleber gumikat a Renault Twingo elsőszereléseként szállították. Az új évezred kezdetén a cég bemutatta népszerű Dynaxer sorozatát. Ez egy olyan irányított struktúrát jelentett, amely egy fontos újítás a Kleber történelmében. A Kleber Dynaxer későbbi generációi még a mai napig elérhetők.

Egy másik, ugyanolyan érdekes és sikeres ötlet jött létre a 2002-es Kleber Assistance program keretein belül: a 24 órás gumiabroncsjavítás Európa-szerte. Már egy csekély gumiabroncs hiba is elegendő ahhoz, hogy a hiba megszüntetése érdekében megjelenjenek a szakemberek a helyszínen.

Franciaországban a megbízhatóság különösen fontos értékkel bír, így a Kleber gumiabroncsok brit termékei is ugyanúgy hordozzák ezt a hagyatékot. Végülis, amikor Kleber tábornok nevét használják, csak meg kell felelni a jó hírnévnek, és bizonyos kötelezettségeknek.

Galéria:

Még többet szeretne tudni? Íme egy fénykép- és reklámsorozat a Kleber történetéből, amely bemutatja, hogyan fejlődött ki egy kis cégből a hatalmas vállalat.

Kleber-2-01

Kleber gyár

Kleber-3-01

A Kleber márka promóciós posztere

Kleber-4-01

Cleber Colombes

Kleber-5-01

Cleber Protectis

Kleber-6-01

Maurice Herzog hegymászása

Kleber-7-01

Kleber tyres

Kleber-8-01

Kleber poszter

Kleber-9-01

Kleber poszter

Kleber-10-01

Kleber gyár