A kezdetek

A gyártás 1901-ben kezdődött, és az első katalógus széles kínálatot tartalmazott mindennapi gumitermékek választékából, beleértve a cipőtalpakat, az üveg alátéteket és a padlószőnyegeket. Igazságszerint, a Fulda első gumiabroncsait babakocsikhoz és lovas kocsikhoz tervezték.

Fulda-1-01

A Fulda logója

A következő években a vállalat fokozatosan közelebb került sorsához: a gumiabroncsok gyártásához. A Fulda gyorsan elkezdte a kerékpár- és motorkerékpár gumiabroncsok gyártását, mielőtt 1906-ban kiadta első gumiabroncsait autókhoz. A következő évtized kezdetén - az 1910-es években - a Diadem, a Transport és a Gebirgsreifen (hegyikerékpárok) bicikligumik hoztak erős kereskedelmi sikereket. A cég tíz különböző futófelületet és egy év garanciát biztosított minden egyes termékéhez.

Engedély a Continentalnak

1915-ben a Fulda piacra dobta az első gumiabroncsait teherautókhoz. A Sembusto modell olyan acélrugókat tartalmazott, amelyek a hagyományos gumiabroncsok gumijának rugalmasságát helyettesítették. Ez az üzletág olyan jól fejlődött, hogy 1919-ben a Fulda vezetői úgy döntöttek, hogy kizárólag a gumiabroncs-gyártásra fognak koncentrálni, és megszüntették a többi gumitermék gyártását.

Fulda-2-01

Egy korai autó a Fulda gyár közelében.

Az első világháború után a Fulda Riesenkissenreifen (egy hatalmas párnaabroncs) az európai teherautók egyik legkeresettebb gumiabroncsa lett. Ez a modell az innovatív futófelület-kialakításának köszönhetően egyenetlen utakon kiváló lengéscsillapítást eredményezett. A Riesenkissenreifen akár 40 km/h sebességű közlekedést is lehetővé tett, ami hatalmas teljesítmény volt egy olyan időszakban, amikor a szabványos gumiabroncsok megengedett sebessége mindössze 15 km/h volt. Ezt az innovatív ötletet hamarosan szabadalmaztatták, és hosszú ideig olyan gyártók is, mint a Continental, a Polack vagy a Dunlop,csak engedéllyel gyárthatott ilyen termékeket.

Fulda-3-01

A Fulda számos téli- és hógumit gyárt

A hirdetés, mint értékesítési eszköz

A Fulda más szabadalmaztatott elképzeléssel is rendelkezett, nevezetesen a Parabel gumiabroncs találmányával, amely az első olyan légkamrával felszerelt gumi, amely állandó belső gumiabroncsnyomást biztosít.

1927-ben a cég bemutatta a pneumatikus rugalmas modelljét, amelyből egy kicsivel több, mint egy év alatt több mint ezer darabot értékesítettek. Hat évvel később (1933) a Fulda gumiabroncsokat egy speciális prototípusú autón tesztelték. A Maybach 200 km/h-t meghaladó sebességet volt képes elérni, ami lehetővé tette a gumiabroncsok mélyreható tesztelését nagy sebesség során.

Sajnos minden további ötletet és újítást a második világháború utánra kellett tartogatni. Sok Fulda gyár szinte teljesen elpusztult a bombázások során. A háború befejezése után a részben újjáépített üzem 1946-ban, némi nehézséggel újra megkezdte a gumiabroncsok gyártását.

Azonban, mire a cég 1950-ben a fél évszázados születésnapját ünnepelte, (a piaci pozíció újjáépítésének köszönhetően) kilátásaik már sokkal pozitívabbnak tűntek. 1952-ben a Fulda bemutatta első téli gumiabroncsait, három évvel később pedig új irodába költözött és új termelési lehetőségeket teremtett.

1959-ben újabb fejlődés következett, ekkor vetítették le a Fulda hirdetéseit ugyanis először a német mozikban. A közönség négy gumiabroncsot láthatott, városi és vidéki utakon. Az erős promóciós siker biztosítása érdekében a cég főnöksége a tévébe is bebiztosította a vállalatot: az első Fulda reklámok 1964-ben jelentek meg a német otthonokban.

Fulda-4-01

A Fulda gumiabroncsok népszerűek Németországban és számos más országban, köztük az Egyesült Királyságban is.

Természetesen a Fuldának sok hirdetése volt. Először az új Diadem modelljük értékesítésével kezdtek, majd később a Spectral (az első üvegszálas gumi) és a Rasant (acélszálas) gumiabroncsokkal folytatták.

Fulda-6-01

Példa a Fulda hirdetéseiből

Hasonlóképpen, a tehergépkocsi gumiabroncsainak tesztelése céljából a Fulda vásárolt egy aerodinamikus buszt, amely meghaladta a 140 km/h sebességet. A cég szerződést nyert a Mercedes-szel is, a híres 600-as Pullman járművükhöz szállítottak gumiabroncsot.
1962-ben az amerikai Goodyear Tyre & Rubber Company részesedést szerzett a Fuldában, és a tengerentúli partner szárnyai alatt a német cég az alacsony profilú gumiabroncs szektor vezető szereplője lett. A vezető termékük az Y2000 volt, az első nagy teljesítményű, alacsony profilú gumiabroncs.

Az elkövetkező évtized során a cég elkezdte a terepjáró gumik gyártását is, a Campo 4x4 piacra dobásával, amely olyan későbbi modellek előfutára volt, mint például a Tramp 4x4 vagy a 4x4 Road. Az 1980-as évek végére a Fulda további termékeket is felvett a termékskálájába, köztük az első nagy teljesítményű téligumit: a Kristall 3000-et.
Ugyanabban az időben a cég elindította a "Fulda Lasercheck" kampányt is, amely az biztonságos közlekedés ösztönzésére irányult, ennek során a német vezetők lehetőséget kaptak a gumiabroncs futófelületi mélységének lézeres mérésére.

Fulda-5-01

A Fulda hosszú ideje partnere a Maybach cégnek.

Röviddel a századik évforduló ünneplése után, a Fulda megújította régi együttműködését a Maybach-val, ami egy Exelero kupé prototípust eredményezett - 700 lóerővel és több, mint 350 km/h sebességgel – a széles gumiabroncs-generáció tesztelésének segítésére.

Mit csinál most Fulda? A gumiabroncsmodellek gyártása jelenleg Európa 13 gyárában történik. A cég évente mintegy 10 millió gumiabroncsot értékesít világszerte. Biztonsággal kijelenthető, hogy a Fulda nem fog eltűnni a piacról a közeljövőben.